تماس از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت از تمام کشور 9099071613

banner

صدای مشاور تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی تلفنی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی
سامانه صدای مشاور تحصیلی

رایج ترین اشتباهات دانشجویان در نگارش پایان نامه


تاریخ :    ۱۳۹۸/۱۱/۷     بازدید :    ۱۲۷۳

رایج ترین اشتباهات دانشجویان در نگارش پایان نامه

"سامانه صدای مشاور تحصیلی"

مشاوره دهنده تخصصي پایان نامه

برای تماس با مشاورین ما از تلفن ثابت با شماره 9099071613  تماس حاصل فرمایید

تماس از ساعت 8 صبح تا 12 شب

حتي ايام تعطيل

رایج ترین اشتباهات دانشجویان در نگارش پایان نامه

دقت کافی در انتخاب موضوع ندارند. بسیاری از دانشجویان از توجه به کاربردی بودن و جدید بودن موضوع غافل می شوند و براساس تحقیقات قبلی موضوع انتخاب می کنند. برخی هم تفریط کرده و بدون در نظر گرفتن پیشینه ی تحقیق یک موضوع به اصطلاح نجومی انتخاب می کنند. توصیه می کنم از ترم نخست ارشد برای انتخاب موضوع تحقیق و بررسی کرده و برنامه ریزی کنید، درست مثل من! و انتخاب موضوع را به ترم های سوم و چهارم موکول نکنید.

اشتباه بعدی بسیاری از دانشجویان این است که تصور دارند اولین موضوع انتخابی را مجبورند که بپذیرند!! بهتر است برای سردرگمی لیستی از موضوعات پیشنهادی یا مورد علاقه خود را تنظیم کرده و از اساتید راهنما و مشاور در خصوص انتخاب بهترین گزینه راهنمائی بگیرید.

اشتباهی که بسیار به چشم می خورد انتخاب عناوین طویل و عریض است! عنوان پایان نامه ی شما در عین نشان دادن طرح کلی شما باید موجز، ساده و گویا باشد. تمامی متغیر ها را نباید در عنوان ذکر کرد فقط در صورت لزوم سال یا  مکان انجام تحقیق را در عنوان بیاورید. یک عنوان مناسب بین 12 تا 20 کاراکتر دارد.

بسیاری از دانشجویان معمولا از طولانی شدن روند انجام پایان نامه هایشان گله مندند. در بسیاری از موارد دیده شده آشنا نبودن به روش تحقیق و روش های آماری عامل اصلی طول کشیدن پایان نامه دانشجویان است. این قبیل از دانشجویان بیش از حد تحت تاثیر کار های دانشجویان دیگر قرار می گیرند و در انجام روش تحقیق دچار وسواس می شوند. در بسیاری از موارد با بروز کوچکترین مشکل دست از کار برداشته و به کل موضوع پروژه را زیر سوال می برند و نا امید می شوند. برخی فکر می کنند در اجرای پایان نامه نباید با مشکلی مواجه شوند. بسیاری هم تصور دارند که تمام پروژه های قبلی بدون نقص هستند! عدم تسلط دانشجویان به نرم افزار های آماری و آزمون های آماری از عمده نقطه ضعف های دانشجویان است. البته می توان تا حدودی بر نظام آموزشی دانشگاهی ما ایراد گرفت که چرا آموزش های ارائه شده به دانشجویان کاربردی نیستند اما به این مفهوم نیست که دانشجو نیز نباید به دنبال یادگیری باشد! بهتر است برنامه ریزی کنید و در ترم های نخست نرم افزار ها و مفاهیمی که برای انجام پایان نامه به آن نیاز دارید یاد بگیرید. در بسیاری از دانشگاه ها انجمن های علمی و یا بسیج دانشجویی کارگاه ها و کلاس های آموزشی بسیاری را برای دانشجویان ترتیب می دهند و شرکت در این دوره ها نیز می تواند برای شما مفید باشد.

نگارش یک چکیده ی خوب و دقیق به همان اندازه ی نگارش کل پایان نامه ی شما ارزش دارد پس در نگارش چکیده کمال دقت را به خرج دهید. البته من در عنوانی دیگر به نحوه ی نگارش یک چکیده ی مطلوب اشاره کرده ام.

فهرست جداول و نمودار ها را بعد از فهرست عناوین ذکر کنید. فهرست عناوین نیز باید به تفکیک فصل ها ارایه شود. شماره صفحه باید در بالای صفحه و سمت چپ در سربرگ نوشته شود نه در پایین صفحه! این اشتباه را معمولا بسیار دید ه ام! کلیه صفحات پایان نامه باید بدون حاشیه یا قاب باشد (صفحات پیوست استثنا است)

نوع فونت ، اندازه ی آن ها، پاورقی ها و ذکر منابع را بسیار جدی بگیرید و مطابق دستور العمل نگارشی دانشگاه تمامی موارد نگارشی را تنظیم کنید.

در نگارش پیشینه ی تحقیق در بسیاری از پایان نامه ها به نوعی شتاب زدگی دیده می شود. عجله نکنید! با مطالعه ی درست و منطقی نظرات پیشین، به ذهن خود فرصت بررسی و مقایسه دهید تا بتوانید بهترین جنبه های پایان نامه ی خود را به دیگران عرضه کنید.

برخی دانشجویان قادر نیستند بین هدف (یا اهداف) کلی با هدفهای جزیی تمایز قایل شوند و یا هدف را از لحاظ دستوری و نگارشی مشابه فرضیه یا سوال می نویسند. معمولا دانشجویان بین بیان مسئله و اهداف تمایزی قائل نیستند و نحوه ی نگارش هر کدام را به شکل جدا گانه نمی دانند.

بهتر است فرمولهای آماری را در پایان نامه ننویسید. فقط نتایج، جدولها و نمودارها کفایت می کند. (لازم است اول جدول و سپس نمودار آن بیاید.)

اشتباه رایجی که قبلا دانشجویان داشتند اینکه تفاوت میان سوال و فرضیات را تنها در سوالی بودن سوالات می دانستند که البته امروزه کمتر این مشکل به چشم می خورد.

عدم ارایه توضیحات کافی در قسمت شیوه گردآوری اطلاعات از اعتبار پایان نامه ی شما می کاهد. هیچ جای سوالی نباید برای خوانندگان پایان نامه ی شما ایجاد شود و لازم است توضیحات ضروری ذکر شوند.

از تصورات نادرست و رایج بین دانشجویان این است که هر کاری که پژوهش های آماری سنگینی داشته باشد معتبر است! به خاطر داشته باشید در بسیاری از پایان نامه ها علی رغم پیچیدگی ظاهری عنوان پایان نامه نیازی به کار آماری سنگین و پیچیده نیست و با چند فرمول ساده ی آماری می توانید به نتایج دست یابید.

نیازی نیست که در  تمام پایان نامه ها از پرسشنامه استفاده شود. روش مطالعه موردی پایان نامه ی شما می تواند مصاحبه، مشاهده و ... باشد.

حجم نمونه و روش نمونه گیری بسیار مهم است چرا که تعیین می کند که نتایج مطالعه ی شما تا چه اندازه قابل تعمیم به جامعه ی هدف است.

آنچه که استاد من همواره بر آن تاکید داشت و معمولا سر جلسات دفاع از دانشجویان ایراد می گرفت، فصل پنجم یا همان بحث بود. فصل چهارم پایان نامه ی شما شامل نتایجی است که شما به دست آورده اید و فصل پنجم باید نتایج خود را با نتایج قبلی مقایسه کنید.

در خاتمه توصیه می کنم قبل از هر مرحله راجب آنچه قرار است انجام دهید خوب فکر کنید. تمامی زوایای آن را بررسی کنید، هر جا که لازم است با اساتید خود مشورت کرده و سوالاتتان را بپرسید، هیچ حرف مگو و نکته ای را برای روز دفاع باقی نگذارید، از تجربیات دیگران به خوبی درس بگیرید و با توکل و اعتماد به نفس از زحمات چندین ماهه ی خود دفاع کنید.

انجام پایان نامه های خود را به ما بسپارید . سامانه صدای مشاور شما را در امر انجام پایان نامه از ابتدا تا اخر راهنمایی میکنند.


سوالات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید
 
نام *
 
ایمیل *
 
پیام شما *
سوال امنیتی جمع اعداد 4 و 9
 
   

سوالات کاربران
printerنسخه قابل چاپ
انتخاب رشته حضوری

نرخ مشاوره %30 ارزانتر از بقیه